Försäkringar

Föreningens försäkringsgivare är Brandkontoret (from 2023-05-01).

Gemensamt bostadsrättstillägg ingår inte i föreningens försäkring, togs bort 30 JUNI 2022.

Från och med 1 juli 2022 behöver boeende själv teckna bostadsrättstillägg med den egna hemförsäkringen.

* Anmälan av skadehändelse: gå in på brandkontoret.se/skada.
* Vid problem med skadedjur: kontakta Anticimex på telefon 075-245 10 00.

På denna sida kan du läsa om

  • Bostadsrättstillägg som täcker skador på egendom som du som medlem har underhållsansvar för (inre underhållsansvar) men som inte omfattas av den vanliga hemförsäkringen (lösöre). D.v.s. detta behöver du som medlem göra tillägg för med den egna hemförsökringen.
  • Hemförsäkring och tips på ett av alla företag som säljer hemförsäkring

  • Föreningens rutiner vid vattenskador i lägenheterna.

 

Vattenskada - ta genast kontakt med föreningens förvaltare!

Redan här vill vi poängtera hur viktigt det är att den som drabbas av vatten- eller fuktskada i sin lägenhet genast tar kontakt med föreningens förvaltare. Förvaltaren har som uppgift att samordna alla kontakter med försäkringsbolagens skadereglerare och de byggföretag som behöver anlitas. (Läs mer längre ner på denna sida.)

 

Bostadsrättstillägg - viktigt att du som medlem har tecknat det som tillägg till din hemförsäkring. 

Som medlem i Brf Herden 8 behöver du teckna bostadsrättstillägg till din hemförsäkring. Kostnaden för ett privat brf-tillägg brukar vara ca 400 - 500 kr/år men kan såklart variera mellan olika försäkringsbolag. 

Nedan följer allmän beskrivning av vad brf-tillägget omfattar. Men kolla alltid med ditt försäkringsbolag de exakta och vid varje tillfälle gällande försäkringsvillkoren!

Bostadsrättstillägg gäller för

  • själva lägenheten, dock endast för skada, som bostadsrättshavaren svarar för på grund av reparations- och underhållsskyldighet enligt bostadsrättslagen (1991:614) eller bostadsrättsföreningens stadgar
  • fast inredning som bostadsrättshavaren bekostat
  • inglasad balkong eller altan som bostadsrättshavaren bekostat eller ansvarar för enligt bostadsrättsföreningens stadgar

Försäkringen gäller alltså för skada på egendom som bostadsrättshavare enligt bostadsrättslagen (1991:614) eller bostadsrättsföreningens stadgar har underhållsansvar för.

 

Hemförsäkring

Även om du inte tycker att det du äger är så mycket värt eller om du bara har en tillfällig bostad så behöver du en hemförsäkring. Förutom ersättning för ägodelar som stjäls eller förstörs ger hemförsäkringen rätts-, ansvars- och överfallsskydd. De flesta hemförsäkringar innehåller även ett reseskydd som normalt räcker i 45 dagar.

Blir du indragen i en rättstvist kan rättsskyddet täcka vissa kostnader för juridisk hjälp. Ansvarsskyddet gäller om du råkar skada andras egendom. Överfallsskyddet täcker utgifter om du blir överfallen, till exempel läkarvård- och ersättning för förlorad arbetsinkomst. Om du äger din bostad kan du komplettera hemförsäkringen med en bostadsrättsförsäkring alternativt en villaförsäkring. Välj en försäkring som motsvarar dina behov.

Läs mer om försäkringar i största allmänhet på Konsumentverkets webbplats.

Hemförsäkring via Vardia och Bostadsrätterna
Nu kan du teckna hemförsäkring direkt via Vardia och det är samma försäkring som kan teckna via Bostadsrätterna. Bosparmedlemmar i Bostadsrätterna och boende i deras medlemsföreningar (Brf Herden 8 är medlem i Bostadsrätterna) erbjuds en prisvärd hemförsäkring med extra bra skydd. Försäkringsgivare är Vardia.

Längst ner på denna sida hittar du information från Vardia.

Försäkringen är speciellt anpassad för att ge mesta möjliga skydd för dig som bor i bostadsrätt. Du får ett bra skydd för dina ägodelar, både i och utanför hemmet. Försäkringen kan också ge ersättning vid plötsliga oförutsedda skador på fast egendom som du ansvarar för inne i lägenheten. 

 

Vattenskador – du ansvarar för din lägenhet även om vattnet kommer från grannens lägenhet

Vatten- eller fuktskador är ofta väldigt dyra att reparera. Som medlem i en bostadsrättsförening har man ansvar för underhållet av den egna lägenheten (väggar, tak, golv). Vad man ofta inte tänker på är att om en granne får en vattenskada (grannen har inte varit vårdslös utan det handlar om en olyckshändelse) och vatten läcker in i den egna lägenheten och förstör golv, väggar etc så får man själv stå för kostnaden för att reparera den egna lägenheten. Detta trots att man själv är helt oskyldig. Det här är konsekvensen av att man i en bostadsrättsförening har ansvar för att underhålla den egna lägenhetens inre (inre underhållansvar). I dessa situationer är jätteviktigt att man har försäkringsskydd dvs tecknat extra för bostadsrätttillägg med den egna hemförsäkringen. Skador på möbler, mattor, tv et (lösöre) täcks av den egna hemförsäkringen.

Vi har tidigare haft problem med olika vattenskador i föreningen. I augusti 2009 skrev vi ett speciellt infobrev om vattenskador och hur regleringen av dessa sker praktiskt och ekonomiskt. Läs gärna det!  

 

Om vattenskada inträffar – föreningens rutiner i korthet

1. Stoppa vattnet! 
Forsar vattnet? Då gäller det förstås att få stopp på vattnet i första hand.

Ring felanmälan hos Spetsudden dagtid respektive jouren övrig tid så skickar de en fastighetsskötare eller en jourkille så fort det bara går! Är det stor översvämning i huset kan man naturligtvis ringa räddningstjänsten (brandkåren) så kommer de med sina pumpar.

2. Kontakta föreningens förvaltare
När vattnet slutat forsa ska du ta kontakt med föreningens förvaltare eller någon av hans kollegor. Förvaltaren är den som sköter skadeärendet åt styrelsen. Vår förvaltare håller löpande kontakt med dig, de reparatörer som anlitas, med berörda försäkringsbolag och naturligtvis även med styrelsen.

3. Kontakta ditt eget försäkringsbolag
Har du inte gjort det förr så är det dags att du tar kontakt med ditt eget försäkringsbolag nu. De måste få veta att du drabbats av en vattenskada och att du kanske kommer att vilja ha ersättning av ditt försäkringsbolag framöver (under förutsättning att du har ett bostadsrättstillägg till din hemförsäkring).

4. Mäta fukt, torka, renovera 
Sannolikt inleds reparationsarbetet med att förvaltaren anlitar en firma som mäter fukten för att se hur stora fuktskadorna är. Med resultatet från fuktmätningen vet vi vad som behöver åtgärdas i de berörda lägenheterna. Vår förvaltare går nu igenom med dig och övriga berörda lägenhetsinnehavare vad som ska göras framöver. Beroende på vad som skadats ska du kanske välja tapeter och golv.

5. Ekonomiska ansvaret regleras 
När reparationsarbetet är slut och vi fått veta de slutliga kostnaderna för vattenskadan regleras det ekonomiska ansvaret för de berörda lägenhetsinnehavarna och i förekommande fall för föreningen.