Renovering av hissar
Med start i november 2022 kommer kommer föreningen att genomföra en renovering av samtliga hissar, då maskineri, mekaniska delar och dörrar byts ut. Korginredningen kommer också att bytas. För detta kommer varje hiss behöva vara avstängd i 4 veckor. Bilden visar hur schemat ser ut.
Renoveringen kommer att påverka boende olika beroende på vilken våning den egna lägenheten ligger på och hur mobil man är. För några blir det kanske ingen större skillnad samtidigt som den skapar problem för andra. Men åtgärden är nödvändig och någon gång måste den genomföras.
Efter ungefär 25 år har en hiss nått sin livslängd och husen i vår förening är byggda 1992/1993 vilket betyder att hissarna snart är trettio år gamla. Under åren har de underhållits löpande, bland annat gjordes 2009 en översyn av korginredning och anpassning till nya regler, men nu behöver hissarna få en helrenovering. Som förening har vi ett underhållsansvar för hissarnas funktion och då är en planerad insats ett bättre alternativ en ett plötsligt stopp. Leveranstiden på reservdelar kan då bli lång och orsaka ett ännu längre stillestånd, samtidigt som kostnaden blir högre. Renoveringen är en del av vår underhållsplan och kommer att genomföras port för port.
Efter upphandling med offertförfrågan med 5 entreprenörer valde vi Stockholms Hiss & Elteknik AB som också är vår driftsleverantör som har skötseln av våra hissar. Enligt tidplanen som entreprenören Stockholms Hiss & Elteknik AB följer kommer de ta en i taget och alla våra nio hissar kommer slutligen vara renoverade i juli 2023.
Vi kommer att informera berörda leverantörer för post- och tidningsutdelning så att det blir så lite störningar som möjligt.
Frågor om renoveringen av hissar besvaras via e-post på info@brfherden8.se eller telefon 070-314 85 00.